Sunday 27 March 2011

Isu Semasa

keratan akhbar


Menurut Ryder & Hughes (1997) ada dua jenis tautan yang dikenakan ke atas guru dan pelajar apabila menggunakan internet untuk pengajaran dan pembelajaran.

Tuntutan pertama ialah pelajar dikehendaki mempunyai kemahiran melayari internet dengan menggunakan enjin pencarian maklumat yang efektif, menilai maklumat yang diperolehi dan memuatkan turunkan fail.

Kedua ialah mengenai kemahiran berfikir pelajar iaitu bagaimana ia berfungsi apabila berhadapan dengan maklumat dalam bentuk hiperteks. Apabila menggunakan hiperteks, pelajar tidak lagi menerima bahan dalam format yang berstruktur seperti yang distruktur oleh pengarang buku teks. Sebaliknya, maklumat berbentuk hiperteks memberi peluang pelajar membina maklumat mengikut tahap kognitif dan minat mereka. Oleh yang demikian cara pembelajaran menggunakan buku teks adalah berlainan dengan menggunakan bahan dari hiperteks.

Sebenarnya penggunaan internet sebagai keperluan pendidikan telahpun meluas, terutama di negara-negara maju, ini merupakan fakta yang menunjukkan bahwa dengan media ini memungkinkan tenaga pengajar dapat diselenggara dalam proses pengajaran dan pembelajaran yang lebih efektif. Hal itu terjadi karena dengan sifat dan karakteristik Internet yang cukup istimewa, sehingga diharapkan boleh digunakan sebagai media pengajaran dan pembelajaran sebagaimana media lain seperti radio, television, CD-ROM Interkatif dan lain-lain.

Kajian yang dilakukan oleh ‘Center for Applied Special Technology’ (CAST) pada tahun 1996, yang dilakukan terhadap sekitar 500 murid tahun lima dan enam sekolah rendah. 500 murid tersebut dimasukkan dalam dua kelompok yaitu kelompok eksperimen yang dalam kegiatan belajamya dilengkapi dengan akses Internet dan kelompok kontrol. Setelah dua bulan menunjukkan bahwa kelompok eksperimen mendapat nilai yang lebih tinggi berdasarkan hasil ujian akhir tahun.

Kajian ini menunjukkan bahawa kejayaan internet dalam penggunaan dalam satu pengajaran dan pembelajaran. Satu kajian ini telah membolehkan keyakinan bahawa pembelajaran dengan menggunakan internet sangat perkesan dan afektif.

Penggunaan jaringan seperti intenet membolehkan pelajar mempelajari bahan pembelajaran dan tugasan-tugasan pembelajaran serta  ujian dengan cara mengakses jaringan komputer yang telah ditetapkan secara online.

Oleh yang demikian berikut adalah kelebihan yang nyata dalam proses Pengajaran dan pembelajaran dengan menggunakan media internet:
  • Pelajar boleh belajar secara kolaberatif (collaborative) antara satu sama lain. Mereka juga dapat mengirim surat melalui e- mail (electronic mail) untuk bertanya dan berurusan dengan pensyarah dan rakan pembelajaran.

  • Boleh menampung pembelajaran dalam jarak jauh terutama tempat yang tidak dapat menjalankan kelas seperti biasa.
  • Proses pembelajaran tidak terbatas oleh ruang dan waktu tertentu.

  • Bahan Pengajaran dapat ditentukan oleh pelajar dengan kesesuaian bahan dan pemilihan bahan yang dikehendaki.
  • Lama waktu belajar juga bergantung kepada kemampuan masing-masing.
  • Meningkatkan lagi penguasaan bahasa Inggeris dikalangan pelajar, kerana kebanyakan bahan adalah dalam bahasa Inggeris.  
  •  Melalui engin pencarian pelajar dapat mencari banyak maklumat pembelajaran


Kelemahan penggunaan internet dalam Pengajaran dan pembelajaran


Namun demikian terdapat juga kelemahan-kelemahan penggunaan sumber dan perkhidmatan internet antaranya ialah:
Pelajar lebih terdedah dengan bahan-bahan porno. Bahan ini sangat diminati pelajar dalam usia remaja dan akhir remaja. Laman web porno lebih senang di ekses.

Sumber maklumat yang tidak menyakinkan, kerana tidak adanya autoriti dalam data base tersebut.
Terdapatnya ciplak hak cipta sama ada dari segi maklumat ataupun pelajar yang mengambil muat turun bahan tersebut.
Fasalitis internet yang masih tidak mencukupi, terutama dikawasan luar Bandar yang belum mempunyai kemudahan-kemudahan asas.
Pembelajaran kendiri melalui internet menyebabkan pelajar lebih individulistik.
Kesimpulan

Kesimpulannya penggunaan internet dalam pengajaran dan pembelajaran banyak kelebihan dari kelemahan. Banyak kajian-kajian yang telah dibuat menunjukkan pencarian bahan melalui internet lebih terbuka dan memberi peluang kepada pelajar menerokai bahan terbaharu.
Peluang yang begitu luas sekali untuk mencari bahan dan maklumat dipelusuk dunia sekali gus membantu mendapatkan bahan untuk membantu proses pembelajaran.
Bahan-bahan yang begitu banyak dapat diproses dan ditapis untuk digunakan sebagai bahan pembelajaran. Pelajar dengan menggunakan pendekatan pembelajaran kendiri dapat menyesuaikan masa dan ruang untuk belajar dan tidak terlalu bergantung dengan pensyarah semata-mata.
 
 



No comments:

Post a Comment